Thursday, April 28, 2011

Laporan Pemerhatian: Realiti Pembelajaran Murid Pemulihan Khas

Oleh: Yuliamin Sahirursah Yusop

Sebagai guru pemulihan khas (gpk), dalam rpt dan skt kita siap merencanakan matlamat & hasrat tahunan. Ini tentulah lebih fokus kepada kehendak kita terhadap pemulihan murid. Ringkasnya, sebelum hujung tahun 2011 murid pemulihan khas tahun 3 mesti 0% @ pemulihan khas sifar.

Dalam mencapai kejayaan, maka akan timbul pelbagai perkara yang sedia kita maklum & tidak maklum. Apapun, usaha gpk ke arah pencapaian tersebut, paduan visi & misi hendaklah realistik. Semua usaha yang kita lakukan hendaklah berpijak di bumi yang nyata berdasarkan keperluan murid & kepekaan kita terhadap psiko-fizik murid itu sendiri.

Saban tahun pasti kita akan bertemu dengan murid yang lembam @ lembab. Dalam pada itu, pasti kita akan menghadapi 1 sindrom @ virus yang saya namakan ‘status dampak pedalaman’ @ SDP. Virus SDP ini menjelaskan kepada kita bahawa secara persekitaran murid dipengaruhi oleh suasana keluarga (K), tempat tinggal (T) dan pendedahan sedia ada (P)-(selepas ini diringkaskan KTP) menyebabkan wujud peringkat istimewa ‘status pemulihan khas’ bagi segelintir murid.

Murid ini, dalam hati gpk meletakkan murid-murid ini secara pemerhatian kasar & ujian ringkas pengenalpastian masalah melalui ujian diagnostik sebagai murid berkeperluan khas, kadang kala sebagai murid tidak berharapan. Bagi sesetengah pihak, kesukaran mengajar murid ini menyebabkan mereka diklasifikasi bermasalah genetik. Bahkan, ciri-ciri murid ini menimbulkan keraguan munasabah pendidikan khas @ sblknya.

Memahami isu ini, perlu diperjelas mengenai tugas gpk adalah sebagai pemulih murid untuk 3M (menulis, membaca, mengira). Bukan hasrat yang jitu untuk memandaikan murid sebagaimana kelas perdana. Terkecuali jika gpk melakukan susulan. Sudah pasti peringkat memandaikan itu mula (“mula”;) diwujudkan.

Berbalik kepada virus SDP, hujahannya mudah iaitu kenapa murid lain boleh 3m, murid yang 1 ini tidak? Berbekalkan hujah ini saya wujudkan konsep virus SDP untuk difahami:

1. Semua murid adalah sama. Bagaimanapun, murid yang 1 ini dipengaruhi oleh KTP bagi dirinya. Bukan beliau tidak boleh, tetapi faktor positif KTP mungkin terganggu dalam proses pembesaran beliau. ‘Malas’ merupakan salah 1 kesan yang terlahir. Kenapa mesti malas? Kerana itulah hasil virus SDP yang dicernanya.

2. KTP adalah sekolah pertama manusiawi. Bukan sekolah yang dinamakan SK/SJK/PRASEKOLAH itu sebagai sekolah pertama. Nilai sekolah sebagai sekolah yang memberi pelajaran kerana ia adalah formaliti, ada bangunan, sistem dan pengiktirafan. Sebaliknya, asas pelajaran itu bermula dari keluarganya. Maka, murid pemulihan bukan bermasalah apa-apa, masalahnya bagaimana mereka dibentuk @ dilentur oleh sekolah pertama mereka asalnya. Oleh itu, membentuk usaha positif dalam KTP banyak membantu 3m murid.

3. Kemiskinan, kepayahan, kesusahan & kehidupan KTP, adalah info negatif yang selalu dikhabarkan kepada kita. Gpk harus memahami & mengakui perkara tersebut. Terima sebagai fakta yang benar. Bagaimanapun,kejayaan merawat virus SDP bergantung kepada perbandingan. Gpk perlu membuat perbandingan sejarah silam sendiri (lebih signifikan kerana gpk yang mengajar & menjadi idola) dengan fakta tersebut.

Contoh sejarah silam saya: (dalam dialek kampungan)

Keluarga saya, tak tau miskin ka apa. Boleh layari cerita ni laa.. Bapa saya petani & buruh kasar. Ibu suri rumah. Kami hidup pindah randah (takda tanah tempat membuat rumah). Sehingga ari ni & terbaru nak pindah rumah yg ke-16 (31 tahun, 16 rumah)..

Kami ke sekolah dengan harapan. Di sekolah pada zaman 1986-1992, kami takda RMT, takda KWAPM, takda zakat. Ada juga bantuan Yayasan Sabah susu peket & pakaian seragam, kasut sekolah (sekadar ada, kalau tak muat sudah). Ada juga belanja 20sen (yang selalu dikumpul buat beli buku). Kalau guru minta bayar itu ini, berfikir 2,3 X.

Selalu juga kami minum air tangki besi yang di dalamnya dulu kami tak tau ada karat @ cicak, lipas mati. Kalau ada bata air, selamat la.

Kami juga ke kebun, tanam padi, tanam sayur, potong getah, pancing ikan, rambat ikan, tahan bubu (lukah) di paya (boleh ambil sayur silad yang pahit), jual sayur, jual kayu api hoohohhoohoo..

Ada 1 zaman yang saya tak lupa hingga akhir hayat & muasal saya, 1 zaman yang moden kami 1 keluarga makan ubi kayu saja. Gula garam pun takda. Kesian bapa, walaupun rezki kurang beliau tak putus asa. Cuma rezki belum ada..

Berpelita juga malam hari. Adajuga tv kami, ehm, guna bateri kereta (1x cas $2, dulu bukan RM, kalau ada $nya)..

Ke sekolah berjalan kaki, hujan basah, panas berpeluh. Selalu juga kasut gigi buaya, pernah juga seluar berbicara (tak perasan orang ketawa), seluar baju lama, beg kain yang koyak tampal pakai 3 tahun..

Takda juga kami tadika. Paling penting, saya murid pemulihan (dulu-dulu kena separate itu, tak betul bacaan kena tarik telinga). Maklumlah takda tadika. Untung tak lama. Darjah 2 pandailah, lancar lagi daripada yang tahun 1 pandai tu (temberang sikit).

Jam 7.00 pagi masuk sekolah, 12.30 balik laa..Oppss, jam 2.00 petang sekolah agama, balik jam 4.30 petang (tapi sekolah agama tak lama, sampai darjah 2 suku. Nak kena bayar kalau mo sambung). Ada lagi, malam jam 6.00 @ lepas maghrib mengaji pula.

Di mana pula pi kebun kununnya? lepas sekolah agama (berenti sekolah agama, pi kebun la ari-ari). Cukup di situ, akhirnya UPSR 1A,1B,1C,1D.


Kenapa penting perbandingan? Tidak ada yang lebih mustajab selain daripada pengalaman sendiri. Oleh itu, tidak boleh lupa diri. Yang sebelum ini sejarah hidupnya, batang padi pun tak kenal (kisah benar dulu-dulu batch IPT, ada ka dia pi cerita pokok padi besar pokok getah hohohohoho, gelak-gelak), cubalah lengkapi diri dengan menjadi sebahagian kisah orang kampung tempat mengajar (terkahwin itu lain hal)..

4. Virus SDP adalah berkenaan perbandingan positif & negatif. Kekurangan yang menyebabkan kerencatan perjalanan ilmu, kelebihan yang menyebarkan potensi murid. KTP mana yang lebih meruncing & menular? Apabila kita membandingkan laluan sejarah hidup kita, yang sebenarnya sama dengan murid-murid kita, ia sebenarnya adalah punca kekuatan. Bagaimana empati secara berkadar dan berhad melingkungi darjah usaha kita terhadap murid-murid. Yakni, menyelami keadaan murid secara telus tetapi tidak membuta tuli.

5. Kesilapan empati yang tidak realistik menegaskan bahawa kita mengasihani murid kita sedangkan sejarah silam kita dalam pencapaian kini adalah penuh dengan ranjau dan duri. Membenarkan murid-murid dalam empati kita dengan kepercayaan ‘jangan mereka sama seperti saya dahulu’ sebenarnya menjadikan gpk bukan tonggak idola yang boleh dipercayai. Bahkan, ia adalah salah satu nadir yang menjadi asas kepada kemusnahan kepercayaan dan keyakinan ‘usaha tangga kejayaan’.

6. Perawatan: Adalah menjadi tanggungjawab gpk menelusuri murid dan memulih mereka dalam pembaikan KTP. Tunjang pembaikan KTP adalah minda (M) dan persediaan (S) murid. Kejayaan gpk menggarap pembaikan MS ini dapat membantu potensi murid berkembang. Memanglah diakui proses perubahan kesan pembaikan MS sangat mengambil masa. Ada yang mampu memulih dalam tempoh tertentu. 3 bulan, 7 bulan, 11 bulan, 2 tahun, 3 tahun, 4 tahun.(seperti saya, MS saya barulah dapat dicapai semasa tingkatan 4). Sekurang-kurang murid mempunyai kemahuan untuk memulih MS mereka.

Kenapa mesti MS dahulu pulih barulah kemahiran 3m? (A) Memaksa murid belajar adalah satu kesalahan pembelajaran! Namun, (B) memaksa murid belajar adalah satu keperluan yang mustahak kerana satu kesalahan pembelajaran murid tidak pandai-pandai! Penyata A berkaitan persediaan belajar. Penyata B berkaitan minda.

Sangatlah sukar mengajar murid yang tidak bersedia ingin belajar. Namun, menanti murid bersedia belajar tidaklah dapat ditentukan waktunya sedangkan, menentukan matlamat p&p adalah 1 tahun sahaja. Maka, murid perlu dipaksa mindanya untuk menerima pelajaran. Kerana mereka memang perlu belajar. Memang itulah kerjaya murid.

7. Untuk itu, pulihkan minda murid dengan intuitif keseronokan belajar, percepatkan persediaan belajar murid dengan daya tarikan keilmuan. Sehubungan itu, tidak ada yang dapat menetapkan kaedah atau strategi p&p mana lebih unggul. Teori mana yang lebih berkesan untuk diguna pakai. Ingat, gpk harus bersikap realistik. Jika makan nasi itu dapat memulihkan MS murid, ia tidak terlarang. Jika komik Doraemon atau Mutiara Naga itu berkesan apa salahnya. Menetapkan sesuatu kaedah sebagai berkesan adalah tidak tepat. Bahkan, berbahaya. Jangan membunuh MS. Pembunuh MS adalah kebosanan. Jika marah itu adalah kaedah disepakati berfungsi dengan jaya, lakukan sahaja. Permainan dan lagu membuka selera, santapilah.

Percayalah, MS murid yang menjernih dalam rawatan pembaikan KTP pasti mudah menerima 3m. Tanpa dipinta, di mana saja, pasti ‘Sigu,Sigu ajar saya!’. Apa yang dapat kita rasakan sekiranya itu yang keluar daripada mulut seorang murid pemulihan yang tegar? Kenikmatan berganda.

(sumber; http://sknampasan.webs.com)

No comments:

Post a Comment